Tuesday, August 11, 2009

~Azhar 4e5~

  • Tidak tersentuh pun makanan melayu yang disajikan oleh isteriku.
  • Jenis-jenis makanan yang dihidangkan oleh ibu pada hari raya masih aku gemari. Aku mengimbas kenangan silamku bersama ibu bapa.
  • Pengorbanan mereka dalam segi wang dan masa tidak akan ku lupakan.
  • Masa-masa yang aku telah luangkan bersama mereka masih jernih di ingatan ku. Peristiwa yang telah berlaku terhadap ku adalah semasa rakan-rakanku meninggalkanku semasa aku betul-betul memerlukan pertolongan.
  • Ibu bapa akulah yang ada di sisi aku untuk hulurkan bantuan.
  • Ingatan aku terhadap peristiwa itu susut tanpa sisa.
    l
  • Aku masih berada di sekolah menengah.lSenang dipengaruhi oleh rakan-rakanku untuk membuat kerja yang tidak berfaedah.lBerbual kosong di blok dan tidak membuat kerja rumah yang diberi oleh guru.Memonteng sekolah dan ke pusat membeli belah.
  • Membuat kecoh di sekolah dan telah mendapat perhatian guru-guru dan penasihat sekolah.lPelajaran aku pun merosot akibat tidak menumpukan pelajaran di sekolah.lGuru-guru aku telah mengambil berat terhadap aku dan telah berbual dengan aku.
    l
  • Guru telah memberi aku kesempatan untuk belajar lepas sekolah.lAku tetap degil dan telah melibatkan diri dengan samseng-samseng di luar sekolah.
  • l
  • Melibatkan diri dalam pergaduhan.lDi kolong blok bersembang-sembang.lSamseng dari kumpulan lain menghampiri kami.l
  • Mula bertengkar dan rakanku mula bertumbuk.l
  • Kami pun menolongnya dengan mula bergaduh dengan kumpulan itu.lKumpulan itu telah menggunakan senjata-senjata seperti parang dan batang-batang kayu.lSiren kereta polis didengar dan kami terus angkat kaki dari tempat itu.
  • lDiberkas dan dimasukkan di rumah tumpangan untuk budak-budak nakal.lAku masih berada di sekolah menengah.Senang dipengaruhi oleh rakan-rakanku untuk membuat kerja yang tidak berfaedah.Berbual kosong di blok dan tidak membuat kerja rumah yang diberi oleh guru.
  • Memonteng sekolah dan ke pusat membeli belah. Membuat kecoh di sekolah dan telah mendapat perhatian guru-guru dan penasihat sekolah.lPelajaran aku pun merosot akibat tidak menumpukan pelajaran di sekolah.lGuru-guru aku telah mengambil berat terhadap aku dan telah berbual dengan aku. l
  • Guru telah memberi aku kesempatan untuk belajar lepas sekolah.lAku tetap degil dan telah melibatkan diri dengan samseng-samseng di luar sekolah.lMelibatkan diri dalam pergaduhan.lDi kolong blok bersembang-sembang.lSamseng dari kumpulan lain menghampiri kami.
  • Mula bertengkar dan rakanku mula bertumbuk.lKami pun menolongnya dengan mula bergaduh dengan kumpulan itu.lKumpulan itu telah menggunakan senjata-senjata seperti parang dan batang-batang kayu.lSiren kereta polis didengar dan kami terus angkat kaki dari tempat itu.lDiberkas dan dimasukkan di rumah tumpangan untuk budak-budak nakal.
  • l
  • Tiada sesiapa pun yang melawatku semasa aku berada di rumah tumpangan itu.lHanya ibu bapaku lah yang melawatku dan memberikan makanan-makanan yang dibawa dari rumah.lTidak satupun dari rakan-rakanku yang melawatku.
  • l
  • Betapa hampanya aku apabila tahu yang rakan-rakanku telah mengkhianati aku.lTidak terkata apa-apa pun apabila ibubapaku menjenguk. Hanya maaf sahaja yang dapat dikatakan.lPada masa itulah aku tahu bahawa ibu bapa lah yang akan selalu berada di sisi kita. lIbu bapaku telah membuat keputusan untuk menghantarku ke luar negera untuk meneruskan pelajaran.
  • l
  • Mereka berpendapat bahawa negeri Singapura susah menerima sesiapa yang telah melibatkan diri dalam jenayah untuk bekerja. l
  • Setelah dilepaskan dari rumah tumpangan, aku terus ke rumah dan berkemas pakaian-pakaian lalu berangkat ke lapangan terbang. lSetibanya di Australia, aku diberi peluang untuk mengambil kursus dan meneruskan pelajaran di universiti di sana. l
  • Dalam perjalanan belajar, aku juga terpikat dengan gadis ini, yang mengambil kursus yang sama denganku.lLama kelamaan, gadis itu menjadi isteriku.l‘Abang, jangan termenung.
  • Cepat makan di meja itu, nanti sejuk pula.’lFikiranku terganggu dengan kata-kata isteriku.lAku telah membuat keputusan untuk balik ke Singapura semasa cuti untuk melawat ibu-bapaku yang telah lama aku tidak berjumpa.l
  • Aku sedar bahawa, betapa jahat kita, ibu bapalah akan ada di sisi kita dalam segala hal pun.
l


No comments:

Post a Comment