Tuesday, August 11, 2009

~Shazrin 4e3~

  • Sedang berjalan bersama kawan-kawanku di tepi pantai untuk mengambil angin.
  • Aku ternampak sebuah keluarga sedang bersoronok berkelah di pantai.
  • Mereka bermain layang-layang bersama-sama dengan penuh kegembiraan.
  • Titisan air jernih jatuh bergugurandari sudut mataku, mengingatkan peristiwa yang terjadi pada dua tahun lalu. Aku merindui kedua-dua nenek dan datukku sejak kehilangan mereka dua tahun lalu.
  • Aku tidak menghiraukan nasihat datukku kerana dia pernah menasihatiku supaya tidak mengikuti persilapan yang sama sepertinya apabila dia berumur 14 tahun.
  • Aku tetap degil dan tidak mendengar nasihatnya.
  • Perangaiku tetap sama hingga aku ke menengah 4.
  • Pada permulaan tahun itu, aku terkejut apabila diketahui yang datukku sedang berada di hospital kerana dia mengalami penyakit strok disebabkan merokok iaitu amat menagihkan ramai.
  • Aku berasa menyesal kerana aku telah membuang seluruh hidup persekolahan menengah ku selama 3 tahun. Aku tidak menghiraukan nasihat datukku kerana dia pernah menasihatiku supaya tidak mengikuti persilapan yang sama sepertinya apabila dia berumur 14 tahun.
  • Aku tetap degil dan tidak mendengar nasihatnya.
  • Perangaiku tetap sama hingga aku ke menengah 4.
  • Pada permulaan tahun itu, aku terkejut apabila diketahui yang datukku sedang berada di hospital kerana dia mengalami penyakit strok disebabkan merokok iaitu amat menagihkan ramai. Aku berasa menyesal kerana aku telah membuang seluruh hidup persekolahan menengah ku selama 3 tahun.
  • Aku berasa menyesal kerana aku telah membuang seluruh hidup persekolahan menengah ku selama 3 tahun.
  • Aku segera ke hospital untuk melawatnya.
  • Aku memegang tangan datukku dan meminta maaf kerana tidak mahu mendengarkan nasihatnya.
  • Memberitahunya yang aku telah mempelajari kesalahan aku dan aku berjanji akan selalu mendengar nasihatnya.
  • Datukku menyuruh aku belajar rajin-rajin supaya aku boleh mencapai cita-citaku dan mendapat kerja yang baik dan sempurna untuk mendapat wang yang cukupi untuk hidupku. Lima belas minit kemudian, badan datukku semakin lemah sekali lalu meninggal dunia.
  • Air mataku jatuh membasahi pipiku yang gebu apabila datukku yang ku sayangi telah meninggal dunia.
  • Apabila aku pulang ke rumah, aku ternampak nenekku terlentang di atas lantai.
  • Aku menelefon ambulans dan tiba beberapa minit kemudian. Nenekku mengalami penyakit kelemahan hati sejak tahun lalu.
  • Doktor memberitahu yang nenekku akan tahan hanya kurang dari 1 minggu.
  • Aku berikrar tidak membuat perkara yang tidak berfaedah lagi dan membuat perkara yang baik untuk membanggakan kedua-dua nenek dan datukku.
  • Seminggu kemudian, nenekku meninggal dunia dan aku berasa amat sedih sekali kerana aku telah hilang kedua-dua orang tua yang aku sayangi.
  • Aku mula belajar rajin dengan penuh semangat pada tahun ini. Pada tahun ini, aku telah mendapat mata pelajaran yang cemerlang dan mendapat lapan mata untuk peperiksaan peringkat ‘o’ aku.
  • Aku berharap ibubapaku dan nenekdatukku bangga atas kejayaan aku.
  • Sekarang ini, aku terpaksa tinggal di rumah makcik ku.
  • Itulah peristiwaku yang amat menyedihkan tetapi akhirnya berjaya. Menyedarkan diri atas kesalahan dan kesilapanku amat penting sekali.

1 comment:

  1. see my site more about this..
    http://mekongpeace.blogspot.com

    ReplyDelete